Už přibližně 13 let žiju v Jizerkách, respektive v jejich vstupní bráně - Jablonci nad Nisou.  Celou tu dobu se snažím pochopit místo, které se prozatím stalo mým domovem. Není to snadné, sudetský genius loci mě už dávno připravil o humor, pokud jde o zdejší kraj. Ať chci nebo ne, zbytky kdysi krásných, teď shnilých secesních domů, pomalu obalované polystyrenem, romantické postindustriální ruiny (ovšem s minulostí, která jim na kráse hodně ubírá), mizející staré stezky v horách a vesnicích, pomalu nahrazované cyklotrasami, nové objevy pozůstatků poboček koncentračních táborů (doporučuji dílo Ivana Rouse) mojí práci výrazně ovlivňují... na druhé straně je tu překrásná krajina a příroda, která pořád ještě ohromuje svojí vůlí k životu.

Když jsem se sem před cca jedenácti roky přistěhovala, čekalo tu na mě ještě jedno velké překvapení. Kameny. Od raného dětství jsem je sbírala, v časné dospělosti o svou sbírku záhadně přišla  - a tady vše znovu objevila. Acháty, ametysty, jaspisy.. fakt, že na chodníku šlapu po achátech, mě dostal do vytržení, ze kterého se doteď jen těžko probírám. Už přes deset let přemýším, co s nimi. Kvůli nim jsem začala s glyptikou, protože díky své jemné barevnosti a houževnatosti se pro ní přímo ideálně hodí. Jsou pro mě pojítkem se zdejším krajem a do budoucna doufám, že i klíčem ke komunikaci s ním. Důkazem může být i fakt, že mi pro období 2019 - 2020 byla udělena značka "Regionální produkt".

 

 

Značka se nevztahuje na celou mojí produkci, pouze na jednu z kolekcí, kterou najdete pod názvem "Lesem". Věnovala jsem ji všem, kdo stále ještě dokážou chodit pěšky a s respektem se dívat pod nohy. Protože jen tak můžete zaregistrovat krásu, které si z kola nebo auta ani nevšimnete.  Zatím tu ještě pořád jsou... klíčky, houby, hlenky, hmyz...

Kolekce zahrnuje jednak ztvárnění výše zmíněných, dále tu časem najdete i abstraktní tvary, vyjadřující spíše náladu určitého místa, život, znovu přebírající slovo v rozpadající se továrně a další. Co je pro tuto kolekci určující, je ručně opracovaný kámen z oblasti Jizerských hor (Podještědí, Frýdštejn atd...). S koupí každého tohoto šperku si kupujete celé dny intenzivní ruční práce. Šperky tak beze zbytku naplňují skutečnou definici uměleckého autorského šperku - nikdo jiný kromě mě se ho během jeho výroby nedotkl.

Kameny si z části  hledám a sbírám sama, ale jak už jsem zmínila výše, nejsem zdejší a tak bych se bez pomoci místních neobešla, za což jim budu navždy vděčná. Mám tedy i další spolehlivé a odborné zdroje.

Ze zásady  nedělám nikdy díry do země, protože pohled na to, co "sběrači" dokážou napáchat třeba na pastvinách v Podještědí (jak jsem slyšela, tak na fakt, že jde o soukromé pozemky a že si v nezahrabaných děrách už párkrát skutečně krávy zlámaly nohy, příliš nehledí) je dostatečně poučný.  Mé "sběračství" je tedy doslova povrchní,  ale o nic méně zábavné - z předposlední výpravy jsem si kromě batohu červeného jaspisového štěstí přivezla i infikované klíště za košilí a z poslední málem i příděl olova v pozadí (opomněli jsme totiž fakt, že zrovna probíhá hromadný odstřel divočáků).

Doufám, že si s pomocí těchto glyptik více lidí uvědomí jemnou krásu zdejších kamenů.