top of page
Obrázek autoraAlena Stuk

Viridis - švýcarská anabáze

Aktualizováno: 3. 12.



Milí přátelé,

tímto příspěvkem zahajuji novou etapu psaní. Starší blogy najdete stále pod mým nickem Gurumina na Fler.cz.


Projekt Viridis je výsledkem dlouhodobé spolupráce mezi mnou a Janou Veselou. Společně tvoříme a vystavujeme už řadu let a kromě umělecké harmonie nás pojí také hluboké nadšení pro svět hub, lišejníků, řas a rostlin. Během lockdownu nám tato vášeň pomáhala zvládat obavy a nejistoty a dodávala nám radost i odolnost.


Viridis už měl dvě výstavy. První se konala v Praze v galerii Potulná maringotka. Zahájení mělo velkou návštěvnost, ale později galerie bohužel selhala a stala se téměř nedobytnou pro veřejnost.


Druhou příležitostí byla nabídka vystavovat v galerii La Bohème v Carouge v Ženevě, která nás pozvala na zahajovací výstavu. Nadšené výzvou jsme se do toho pustily – realita ale byla složitější, než jsme čekaly.


Co potřebujete vědět, pokud chcete vystavovat ve Švýcarsku:


1. Celní proces a karnet ATA:

Švýcarsko není členem EU, takže vyvážet umělecká díla znamená projít celním řízením nebo si zařídit karnet ATA. To je v podstatě drahý „pas“ pro vaše díla, který vyžaduje přesnou dokumentaci a přísné dodržování pravidel. Základní poplatek zde činí cca 7600,- plus DPH.


2. Prodej exponátů:

Pokud něco prodáte, musí být dílo vyjmuto z karnetu a dodatečně procleno. V našem případě to vedlo ke komplikacím, které ještě zhoršila neochota galerie. Ta svěřila proclení šperků společnosti Aramex, která ze zapečetěného karnetu vytrhla dva listy. Díky tomu nebylo možné šperky převézt zpět do EU. Celý proces trval třičtvrtě roku. Hospodářská komora musela vydat za vysoký poplatek drahé duplikáty.


3. Doprava uměleckých děl:

Cesta tam a zpět z vernisáže měla charakter rodinného výletu. Ovšem návrat šperků do Česka se stal nákladnou a úmornou záležitostí. Služby třetích stran, jako By Torp (Pošli snadno), byly pomalé a drahé (transport krabice od bot za 8 000,- v mém případě, u Jany mnohem víc.


Celá zkušenost nás stála spoustu energie, zkušenost to byla drahá, ale cenná. Bohužel, galerie La Bohème nesplnila očekávání v oblasti propagace nebo podpory, a proto ji ke spolupráci nemohu doporučit.


Tato zkušenost mě přivedla k myšlence, že v Čechách chybí organizace, která by umělcům poskytovala praktickou pomoc a zastání. V USA mají SNAG, v Evropě Klimt – ale my? Není načase spojit síly a vytvořit platformu, která by nás podpořila při řešení podobných problémů?


A na závěr ukázka, jak dotyčná galerie balí cenný náklad na dlouhou a náročnou cestu:


19 zobrazení0 komentářů

Comments


bottom of page